Still trying to be a great Muslimah.
Will update this blog someday.
:)
Because He knows what best for us.

April 28, 2015

He Knows Best

Bismillahirrahmanirrahim. In The Name of Allah The Most Gracious and the Most Merciful. Salam to all readers :)

Korang tahu tak? Dulu aku selalu tertanya tanya.
Awat lah jalan hidup aku tak smooth macam kawan kawan aku yang lain.
Cukup Parents nak tengok diorang membesar.
Masuk IPTA pun senang. 
Aku pulak. Ish ish ish.

That time. Err. Always. If I had faced any difficulties in life, mesti ada yang cakap.

"Takpe Wa. Sabar kay. He Knows What Best for you."

Dan banyak. My previous entry talk on this. On being patient. Being strong.
Because of why? Because Allah knows best. Simple nye jawapan.

Kadang kadang bila orang bagi jawapan macam tu. Rasa nak fire balik pun ada. Ye Idok?
Macam lah dia tahu kesusahan yang kita alami. Duk suruh sabar lah. Be Strong lah. Eh eh eh.

O you who have believed, seek help through patience and prayer. Indeed, Allah is with the patient.  2:153

Baiklah. Asyik duk cakap benda ni boring jugak.
Lemme tell you my experience. I want to explain why He knows Best. Like the best lah!

Dulu. Masa kena reject IPTA, honestly. Ada sikit sebanyak aku salahkan pihak UiTM sebab buat silap dekat result aku.
And I was devastated.

Rasa masa tu macam membazir je aku masuk Asasi Undang Undang setahun. Cuba lah kalau aku masuk matrik, takde nye jadi macam ni. Takdenya ada kes silap letak grade. Takdenya kes silap buat aku tak datang masa exam dalam slip exam. 
Setahun kot. Aku harap dengan asasi boleh jadi tiket untuk masuk IPTA.
Mudahnya harapan.

Tiba tiba sebab kes tu, punah harapan makk. Tsk Tsk.

Dan bila dapat UNITEN, sebenarnya I was not excited. Langsung tak. 
I don't feel as excited as my friends yang masuk IPTA. Air mata. Takyah cakap. Macam Air Terjun Gunung Stong. Eh. Over.

Masa tu, satu ayat je yang buat aku kuat.

 '...and it may be that you dislike a thing which is good for you and that you like a thing which is bad for you. Allah knows but you do not know.' (Surah Baqarah: 216)

Tu je yang buat aku kuat. Over ah pulak kata aku kuat. I was not. 
That Quran verse did make me strong. In fact, it is my favourite verse of Quran.

At that time, I didn't know what will happen to me dekat UNITEN. Kena buli ke, kena reject lagi ke, result menjunam ke, takleh survive ke. I didn't know. Dah lah dah lama tinggal mathematic. Blergh.

I was just like, follow the flow. Acah.



By the time I was in the middle of my first semester in UNITEN.
I realized something. I realized why did Allah sends me to UiTM first then baru lah melencong pi UNITEN.
I realized the reasons why did Allah sends me to Asasi Law first tapi last pi Business Management. Jauh. I know.

That time, I realized that my habit in study had changed. 
My confidence level had rose. And my personality, ada sikit berubah.

Masa mid semester, ramai kawan kawan aku duk complain. Penat lah dengan Jadual UNITEN. But then, I feel that I can adjust it to my comfort.
Sebab dulu masa asasi terbiasa kelas start 8 a.m sampai 6 p.m. Straight. TT.TT
Jadual UNITEN sangat flexible. Bagi aku lah. Sebab boleh balik berehat masa ada senggang antara kelas. hehe.

My friends complaint yang 6 subjects for 4 month is not sooo cool.
But during my asasian, I have to survive 8 subjects untuk 4 bulan. So, 6 subjects in 4 months was just fine to me.

And my confidence level to talk in front of people had rose.
I am not the people yang fluent tahap petala ke lapan bila speaking.
Grammar berterabur terang tang tang.
But during my asasi, I was taught to ignore that. And just talk when I feel it is necessary to talk. For example, during class ke. Depan madam ke. 
Dulu, I was scared nak tanya soalan dekat lecturers during classes. Takut di label sebagai tak berapa pandai. Haha. Lemas jugak otak aku dulu.

There are lots of things that I perasan yang berubah.

Then, aku betul betul betul realize. Haa. 3 kali terus aku bagi.
That rejection that I faced before this was utterly dissapointing.
But then. Allah knows the best. He re-direct me to UNITEN.
He re-direct me to the right path. 
Cheesy nye rasa. But heck. That's the truth.

Lambat jugak nak bagi aku sedar tu. Mungkin banyak sangat makan maggi. Mihmihmih.

Pernah Rasulullah ditanya,

Ya Rasulullah, siapakah yang paling keras mendapatkan ujian? Baginda menjawab: Para Nabi dan
pengikut-pengikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dengan kadar agama, jika kadar beragamanya kuat maka ujiannya semakin keras. Jika kadar beragamanya lemah maka dia diuji sesuai dengan kadar agamanya. Seorang hamba akan senatiasa diuji sampai dia akan dibiarkan berjalan di muka bumi tanpa membawa dosa kesalahan. 
– Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi (no: 2322)

Tiada dosa hoii. Tiada dosa. Siapa tak nak?
To my friends who are in some difficulties or hardship, *siapa je tak. -.-
Have Faith in Him. He is the best planner after all. And the one who believes in Him will get the rewards at the end of the day.
Sebab Allah tu Pencipta kita. Confirm confirm lah Pencipta lebih tahu tentang apa yang diciptaNya. Ye dok?

And the one yang diuji oleh Allah ni sebenarnya the one yang Allah sayang. :)
Cuba belek balik sirah sirah Nabi dan Rasul. Ada ke Nabi atau Rasul yang tak pernah diuji olehNya? Tak ada kan.
So, bergembiralah wahai Sahabat. Because we are the one yang Allah sayang. Because at the end of the day, there would be something happy await us. :)

Till then, Toodles. Good bye.
Assalamualaikum. :)



Photobucket

No comments:

 

Smile. Tears. Laugh Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting