Still trying to be a great Muslimah.
Will update this blog someday.
:)
Because He knows what best for us.

June 24, 2012

Masih Cuba Memujuk Hati Sendiri


Assalamualaikum!

dah sebulan private kan blog. sorry. I got my own personal problem. Like everyone care kan?

Perubahan. Its not something bad kan? Malah itu adalah benda yang paling digalakkan dalam Islam.
Its like Hijrah. 
You know, kadang-kadang kan ada masanya kita dah tekad nak berubah. betul-betul nak berubah. 
Tapi at last tak jadi kan? 
I'm not talking about someone else. But ME, Le Me.

Ada satu masa, aku betul-betul tekad nak berubah. Aku nak pakai tudung labuh. Yeah, Forever and After.  Sampaikan satu malam, aku menangis sebab fikirkan benda tu. Aku minta nasihat kawan-kawan aku, and yeah, they support me. Masa tu aku fikir, what ke de hell nya aku ni? Sekolah agama, tapi tudung labuh tak nak pakai? 
Tapi at last aku jadikan alasan persekitaran sebagai Excuses aku tak nak berubah. 
Aku fikir kalau aku pakai tudung labuh aku tak boleh nak buat itu, nak buat ini. 
And then aku lupakan hasrat aku. Aku kata aku tak bersedia. 

Tak BERSEDIA? LAME excuse! Aku tak tahu kenapa aku bodoh sangat pergi beri alasan sebegitu untuk diri aku.

sampai sekarang aku still takut nak berubah. It was like a phobia to me. Aku takut orang berkata itu ini kepada aku. Takut orang kata aku ini hipokrit lah. so what ever.
Dan PALING aku takut, Aku takut tak istiqamah. takut orang kata apa tu aku tak ambik kisah sangat. sebab macam lah selama ni aku ambik port sangat bila orang kata aku macam-macam kan. Aku tak kisah sangat orang nak kata apa. Tapi aku sangat lah kisah apa yang Allah kata dekat aku.
Yes. The thing yang paling aku takut adalah ISTIQAMAH.
FYI, aku ni orang yang selalu berubah-ubah.
kadang-kadang aku kata aku nak ni. tapi at last aku ambik benda lain.
kadang-kadang aku kata aku nak buat benda ni, tapi at last aku buat benda lain.

dan aku takut bila aku dah start pakai tudung labuh or tudung besar
aku takut one day aku akan balik pakai tudung lama balik.
at last aku decide nak start sikit-sikit. First, aku tak nak pakai tudung yang tak tutup dada.
I mean, aku nak pakai tudung yang betul-betul tutup benda yang sepatutnya.
And then, aku nak teruskan apa yang selama ni aku patut buat. Insyaallah.

Itu cara aku pujuk hati aku. Walau dalam satu sudut hati aku,
aku tak boleh terima cara aku.
sebabnya aku belum lagi buat benda yang sepatutnya aku buat.
Aku jealous bila tengok orang lain pakai tudung besar, tudung labuh.
 
dan sekarang bila aku berbual dengan ramai-ramai orang,
aku baru sedar bukan aku sahaja yang mengalami benda tu.
kebanyakan orang memang akan terfikir,
"Eh, I nak berubah lah you."
"Eh, aku nak berubah lah. nak pakai tudung."

tapi at last tak buat. aku pernah berbual dengan seorang kakak ini.
dan dia amat amat baik. plus she is like my own sister. dengan kakak aku sendiri pun aku tak macam ni.
Dia kata,
Memanglah kita ini sentiasa nak berubah. namun sentiasa tak kesampaian. 
siap ada yang fikir,
"Erm, Allah tak bagi aku berubah lagi lah ni."
Padahal Allah dah menjelaskan dalam firmanNYA :
'Sesungguhnya ALLAH tidak akan mengubah keadaan (nasib) sesuatu bangsa sehingga bangsa itu mahu mengubah keadaan (nasib) mereka sendiri.' [Ar-Rad : 11]

Sebenarnya semuanya terletak di tangan kita. Memang Allah telah menulis takdir kita, namun kita juga boleh meminta untuk menjadi yang lain. Kita masih diberikan peluang untuk menjadi yang baik. Selagi kita bernafas, selagi kita diberikan hidup, selagi itulah peluang ada untuk kita. So, it kinda tak logik nak menyalahkan takdir Allah. sebab Allah dah beri kita pilihan. Nak jadi baik atau sebaliknya.


and yeah. That's what She told me.

and thus, I'm starting to think. I'm just stupid sebab tak teruskan kemahuan pakai tudung labuh dulu masa tingkatan satu dulu. dan sekarang aku masih di takuk yang lama. masih cuba memujuk hati yang amat keras dan hitam ini.

Aku cuma berdoa aku dapat berubah sebelum aku kembali kepadaNYA.

Really hope to be like this forever and after. :')


Photobucket

2 comments:

budakampung said...

weh insyaAllah aq doakan kau betul2 akan pakai tudung labuh nanti! sbb kau comey sangat99 kalau pakai tdung labuh.. *kasi puji skett~kehkehkeh

Ginger said...

hope we all can find the path to Allah soon. I'm also in search for that 'keredhaan' from Allah. Btw, all the best for SPM! :)

 

Smile. Tears. Laugh Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting